it hange

Toon mõned mõtted IT hankimisest. Üle maksmisest, valesti küsimisest, lohakuse mõjust, jne.

Korraliku pakkumise koostamiseks on vaja anda pakkujale võimalikult palju dokumentatsiooni ning samas mitte avaldada detaile, mis võivad kuidagi IT süsteemi turvalisust mõjutada. Kust tõmmata piir? Siiski on võimalik tõmmata mõistlik piir. Näiteks serveripargi ja infrastruktuuri haldamiseks piisav vaid suhtteliselt lihtsast kirjeldusest – tihti aga neid kirjeldusi ei ole, need on ebaobjektiivsed või vasturääkivad. Jõuame ikkagi selleni, et IT dokumentatsioon peab olema korrektne ning vastama headele tavadele ning praktikatele. Korralikult dokumenteeritud, asja- ja ajakohane dokumentatsioon tagab ka suurema läbipaistvuse IT hangete korraldamisel.Suurema ma hulisema hanke korraldamisel võib isegi kaaluda vastava IT auditi eelnevat läbiviimist. Auditi eesmärk on lihtne, teha kindlaks kas infosüsteemis füüsilised serverid või seadmed eksisteerivad, kas need on vajalikud ning missuguseid teenuseid (programme, andmebaase, registreid vms) need infosüsteemi osad klientidele pakuvad. Vaevalt sellised kirjeldused pikemad kui 1-2 A4’ja on. Võtmesõna on siin selles, et igal asjal peab olema otstarve, põhjendus ja selgitus. IT’s ei ole olemas ebamääraseid asju – kõik on kuskil millegi pärast. Seega, ka IT kaugele inimesele ebapiisav selgitus mõne seadme või tarkvara funktsiooni kohta viitab juba probleemidele.

it hange

  • Kontrolli IT dokumentatsiooni
  • Küsi IT küsimused lõpuni
  • Veendu praktilisuses
  • Telli lihtne IT hinnang
  • Ära maksa üle

Vaevalt keegi tellib maja ilma projektita või võtab maja ehitajatel vastu ilma piisava dokumentatsioonita. Ometi IT puhul seda tihti tehakse. Ei ole harvad juhud, kus hooldatavate objektide kogus või mahud paisutatakse kas rumalusest või ahnusest ülesse. Dokumentatsiooni mitte andmisega või süsteemi kirjeldamata jätmisega proovib olemasolev teenuse pakkuja jätta endale teatud trumpe. Tegelikult on olukorda aga selline, kus olemasolev teenusepakkuja võib esitada madalama pakkumise, kuna ta teab tegelikke töömahte.

On olukordi, kus lepitakse olemasoleva IT personaliga või pakkujaga lihtsalt seetõttu, et vahetamine on seotud justkui liialt suure riskiga. Isegi lihtsama dokumentatsiooni olemasolul on see risk pädeva partneri olemasolul pea olematu. Tuleb rääkida asjadest otse. Kõik on inimesed. Süsteeme antakse üle poolikult, on olukordi, kus tahtlikult eemaldatakse mingisugune “tarkus”. Oht on ka see, et saboteeritakse lihtsalt kättemaksuhimust.

Mis probleemid teie süsteemis üldse esinevad? Mis küsimusi lahendatakse? Mille eest te maksate? Mõelda võiks ka selle peale kuidas Teie ostetud teenus juhitud on.

Seega, soovitan igal hankijal võtta need mõned minutid ning küsida küsimused lõpuni. Loomulikult on variant ka lihtsalt lasta asjadel minna – kui teil on selleks raha, tahtmist jne siis palun. Loo moraal on see, et dokumentatsiooni olemasolu tuleb kontrollida, tasub mõelda IT auditi peale ning ka arvutikauge inimene saab erinevate funktsioonide omavahelistest seostest aru kui ta seda ainult tahab.

Edukat küsimuste küsimist.

IT süsteemi hinnangut ja pakkumist saab küsida siit: http://www.visioline.ee/it-hooldus/